Kedy sa začať učiť cudzí jazyk?

Učia sa deti cudzie jazyky lepšie?

          Rodičia, pedagógovia a politici zodpovední za vzdelávanie sa snažia deti optimálne pripraviť na viacjazyčnú budúcnosť a preto čoraz častejšie zastávajú názor: „Čím skôr, tým lepšie!“ Znamená to teda, že malé deti sa vo všeobecnosti učia cudzie jazyky lepšie než mládež alebo dospelí?

          Keď sa napokon pozrieme na výsledok osvojenia jazyka, znamená včasný začiatok učenia určite výhodu. Platí to najmä o zvládnutí autentickej výslovnosti. Mnohí sú dokonca presvedčení, že človek sa musí začať učiť cudzí jazyk v istom veku – pred pubertou, či dokonca oveľa skôr. Len tak dokáže zvládnuť výslovnosť na úrovni materinského jazyka.

          Deti reagujú na nový jazyk často so zvedavosťou a úplne bez zábran, zatiaľ čo dospelí pri učení sa slovíčok, štruktúr a konceptov cudzieho jazyka čoraz väčšmi siahajú po svojich skúsenostiach z učenia sa a využívajú i svoje životné skúsenosti. Z toho vyplýva, že deti sa veľmi často učia napodobňovaním a hravým spôsobom, zatiaľ čo starší ľudia pristupujú k novému jazyku častejšie analyticky a pomáhajú si jasnými pravidlami. Dobrá výučba cudzích jazykov by mala túto rozdielnosť predpokladov a prístupov brať do úvahy a prispôsobiť sa jej.

          Je jedno, či si spolu pospevujú, zdravia čašníka na dovolenke, prípadne si čítajú knihy pre deti alebo romány. Radosť z učenia sa cudzích jazykov a kultúr vnímajú rovnako mladí i starí.